Ako si lepšie pamätať sny

Každú noc sa nám sníva 3-5 snov. Na niektoré si spomenieme aj po rokoch, niektoré sa nám podarí iba zachytiť a po pár dňoch spomienka na ne vyprší, niektoré si v noci jasne pamätáme a ráno sú preč.

Zoznam tipov, ako si lepšie pamätať sny vám pomôže, ak

  • si sny zapisujete, alebo ich s niekým zdieľate
  • interpretujete sny
  • beriete na vedomie ich správy
  • chcete sa naučiť lucídne (vedome snívať)

alebo sa na to aspoň chystáte.

Kto ma poznáte viete, že milujem štruktúry a štatistiky. Ako sme sa pred pár mesiacmi veľmi intenzívne začali venovať zapisovaniu, sledovaniu a interpretácii snov, napadlo mi začať si robiť k nim aj základné štatistiky. Na ruke nosím „MiBand“, ktorý mi meria snové fázy, kedy idem spať, aký mám pri spánku tep, ako dlho som spala a kedy som spala hlbokým spánkom. Tým pádom som to mohla skĺbiť s počtom snov, odmerať si, po akej dobe po zaspatí si najčastejšie sny zapisujem a všelijaké ostatné štatistiky, ktoré mi napadajú.

Keď si zoberiem obdobie posledného 2,5 mesiaca (75 dní), vychádzajú mi nasledovné štatistické dáta:

  • Počet zapamätaných snov: 176
  • Z toho počet lucídnych (vedomých) snov: 9
  • Priemerný počet zapamätaných snov za noc: 2,3
  • Priemerná dĺžka spánku: 8 h, 15 m

O čo viacej venujem pozornosť snom, o to bdelejšia som aj v bežnom živote, a o to viac snov si pamätám. Zároveň som prišla na pár zaujímavých fenoménov. Napríklad sa mne a spolusnívačom v našej skupine stáva, že pri písaní posledného zapamätaného sna sa začnú vyjavovať sny predošlé. Potvrdzuje sa nám univerzány zákon „energia nasleduje pozornosť“ – o čo viac sa venujem snom, o to lepšie si ich zapamätám a o to viac detailov si viem vybaviť.

Príprava pre lepšie zapamätanie si snov:

Vonkajšie situácie a vnútorné nastavenia

  • Brať sny vážne, ako dar, poďakovať sa im ráno
  • Venovať sa snom bez strachu
  • Vedome žiť aj v dennej realite
  • Žiaden stres
  • Pred spaním žiadne dlhé pozeranie televízie (Ak pozeráte televíziu, pozerajte vedome: Poznám situácie, ktoré sú akurát hrané?, Zažil som už také niečo?, Konal som už niekedy takto?)
  • Žiaden alkohol a drogy
  • Nie príliš plný žalúdok, ale ani hlad
  • Cítenie sa dobre v posteli, v spálni (príjemná vôňa, hudba)
  • Zodpovedať si otázku: Chcem si pamätať sny, lebo… (Vidím zmysel vo výklade snov)
    Moja odpoveď: Pamätám si sny, lebo mi pomáhajú na ceste k sebe.
  • Mať vhodné miesto pre zápisky. Ideálne v posteli, ak to nejde, tak v kúpeľni a pod.
  • Mať pripravené potreby na písanie. Ja mám vyskúšané svietiace pero, najlepšie je s červeným svetlom – neťahá v noci tak oči. Akurát testujem nočné písanie priamo do tabletu s tabletovým perom, ide to tiež super. Pri písaní ležím na bruchu, nočný stolík je odo mňa napravo a tak to super vychádza. Niektorí uprednostňujú hovorenie do diktafónu.

Pred spaním

  • Rekapitulácia dňa – pomáha sa emocionálne spojiť so snami a lepšie im porozumieť
    Ja robím takzvanú pozitívnu rekapituláciu, keď si deň zhrniem a zároveň ďakujem
  • Čítanie rozprávok
  • Čítanie si snového denníku
  • Napísať si lístok s prianím, so zámerom a položiť si ho na nočný stolík, alebo rovno pod vankúš.
    Ja si každý večer pred spaním napíšem môj zámer do snového denníku. Väčšinou má podobu: „Snívam vedome a bdelo, učím sa v snoch, liečim sa v snoch, sny si pamätám.“

Zaspávanie

  • Pozitívne naladenie sa na zmysel práce so snami, jasne si stanoviť zámer pamätania si snov pred spaním.
  • Zopakovať si snové afirmácie
    Ja si ešte raz opakujem moju afirmáciu, ako aj čo budem robiť, ak vo sne precitnem a potom tieto myšlienky pustím. 
  • Práca so signálmi „stop“ – afirmácia: „Po každom sne sa zobudím, zapíšem si ho a hneď hlboko zaspím.“

V noci

  • Zopakovanie sna si pred jeho zapísaním
  • Sen si zapísať ihneď! Najsilnejšie a najnaliehavejšie sny často prichádzajú v tú najmenej vhodnú dobu.
    Ak sa v noci prevraciam a prichádzam trochu k vedomiu, hneď sa snažím uchopiť, čo som snívala. Ak sa mi to darí aspoň trochu, zopakujem si, čo si pamätám a idem si to zapísať. Pri písaní sa mi väčšinou vyjavujú postupne ďalšie detaily. Pozor! Niekedy sa mi sníva, že si sen zapisujem. Väčšinou na to prídem pri ozajstnom prebudení sa 🙂
  • Budík – nastaviť budík na dobu po 4.5, 6 a 7.5 hodinách od doby, čo ste zaspali.
    Na toto existujú aj aplikácie, akurát testujem appku „Awoken“, ktorá pomáha aj lucídne snívať.

V posteli po zobudení sa

  • Ranné zobúdzanie sa na intervalový tón budíka, alebo na vnútorný budík
  • Dopriať si dostatok času na spätné vybavenie si sna.
  • Zobúdzať sa vedome
  • Pomaly, teda
    • nezačať hneď hovoriť
    • nehýbať sa hneď
    • nepripúšťať si hneď emocionálne výkyvy
    • nepozerať do telefónu, tabletu, okna (takto sa mi pár krát podarilo vymazať sny 😀 )
  • Pomaly sa otočiť do obvyklej spánkovej polohy
  • Začať s niektorými spúšťacími slovami. Kľudne písať sen/frázy odzadu, najskôr to, na čo si nasjkôr pamätám. Neskôr si zapísať celý sen.Sen nikdy necenzurovať.
  • Sen neinterpretovať pri zapisovaní
  • Zapísať si pocity, telesné vnemy
  • Uvoľniť sa, ak si neviem sen vybaviť, dať sa do rovnakej pozície v posteli
  • Zapísať aspoň niečo – ako sa akurát cítiš (môže to byť kvôli snu)

Aj takto môžu vyzerať ranné poznámky na začiatku 🙂

Ak so zapisovaním snov ešte len začínate, môžete zažiť srandovné príhody. Ako napríklad ráno si nájsť nerozlúštiteľné „hieroglyfy“, ktoré majú byť heslovité zapísanie si sna. Alebo vaše heslá prečítať viete, ale neviete si spomenúť, čo by mohli znamenať. Ja som si zvykla písať do denníku celé vety.

Zdroj: http://www.cestaksebe.com/navod-ako-si-lepsie-pamatat-sny/

Tags: , ,