Lucídne snívanie a techniky pre navodenie a kontrolu snov vedecky opäť potvrdené

Techniky pre indukciu, teda navodenie stavu lucídneho snívania boli opäť (ale tentokrát) nezávisle overené a potvrdené výskumom, ktorý viedol Dr. Denholm Aspy z University of Adelaide. Skúmané techniky sa ukázali byť veľmi účinné s poukázaním na to, že kombináciou rôznych techník sa zvyšuje efektivita indukcie aj kontroly snov. Viac ako polovica účastníkov experimentu v priebehu štúdie, ktorá trvala presne týždeň, dosiahla rekordnú úspešnosť bez použitia akéhokoľvek externého zásahu.

Lucídne snívanie je termín, ktorý definuje stav vedomia počas procesu snívania v ktorom je snívajúci plne prítomný v danom momente, jasne si uvedomuje, že sníva a zároveň má určitú kontrolu nad tým, ako sen prebieha a postupuje.

Niektoré z doteraz používaných a v kontrolovanom prostredí využívaných techník však vyžadujú moderné vybavenie a iné zas nie sú natoľko spoľahlivé, „čo je skutočne poľutovaniahodné, pretože ľudia si sny naozaj užívajú a zároveň sú aj vedeckou obcou považované za potenciálne veľmi silný nástroj pre liečenie rôznych tráum a kontrolovanie nezdravého správania.“ hovorí vedúci výskumu Dr. Denholm Aspy.

Výskum prebiehal na vzorke 169 účastníkov, primárne s technikou MILD (mnemonicky indukovaný lucídny sen), ktorú vyvinul a úspešne aplikoval priekopník vedeckého výskumu lucídnych snov Stephen LaBerge. MILD technika bola potom kombinovaná najmä s tzv. testovaním reality a afirmáciou pamätám si svoje sny a uvedomujem si, že snívam“ v náväznosti na jasný pocit prežívaný pri bdelom snívaní.

V časopise Dreaming Aspy uvádza, že samotné testy reality neboli takmer vôbec úspešné, ale v kombinácii s MILD technikou stúpla efektivita až na 53 percent účastníkov, ktorí dosiahli počas jedného týždňa lucídny sen, pričom každú noc dosahovali 17 percentnú úspešnosť každú noc. Tento poznatok a dosiahnuté výsledky presahujú v úspešnosti akúkoľvek predchádzajúcu štúdiu uskutočnenú bez externých zásahov do procesu spánku a snívania (ako sú napríklad masky, blikajúce pri detekcii REM fázy).

Približne 55 percent ľudí zažíva v priebehu svojho života opakovane skúsenosť bdelého snu, ale pre väčšinu ľudí sú veľmi zriedkavé. Aspy sám sa začal zaujímať o lucídne sny po tom, čo mal takúto skúsenosť ako dieťa a ďalší takýto sen akurát noc pred nastúpením na doktorandské štúdium z psychológie.

Väčšina skúseností s lucidným snívaním končí veľmi rýchlo a udržať sa v snoch dlhšiu dobu je z veľkej časti vecou dostatočného tréningu. Aspy uvádza, že správnym prístupom je možné udržať bdelý sen aj počas niekoľkých hodín a zároveň dodáva, že výskum pokračuje ďalej a stále hľadajú nových dobrovoľníkov na ďalšie štúdium. Týždňové obdobie sa môže javiť ako pomerne krátky čas, no ako sám Aspy uvádza, zvolil ho práve v nádeji na preskúmanie naozaj účinných a efektívnych techník, ktoré zaručia dostatočne rýchly prístup k snom pre budúce využitie a aplikáciu na liečbu traumatických porúch, nočných mor a podobne.

Tomáš Poutník – nová prednáška (19. 3. 2017)

Tomáš Poutník rozpráva v novej prednáške hlavne o astrálnom cestovaní, svetoch a niečo málo aj o lucídnych snoch, no hlavne o reálnom využití poznatkov takto nadobudnutých a ich aplikovaní do bdelého denného života.

 

Ďalšie Tomášove prednášky stoja určite tiež za pozornosť:

Ako si lepšie pamätať sny

Každú noc sa nám sníva 3-5 snov. Na niektoré si spomenieme aj po rokoch, niektoré sa nám podarí iba zachytiť a po pár dňoch spomienka na ne vyprší, niektoré si v noci jasne pamätáme a ráno sú preč.

Zoznam tipov, ako si lepšie pamätať sny vám pomôže, ak

  • si sny zapisujete, alebo ich s niekým zdieľate
  • interpretujete sny
  • beriete na vedomie ich správy
  • chcete sa naučiť lucídne (vedome snívať)

alebo sa na to aspoň chystáte.

Kto ma poznáte viete, že milujem štruktúry a štatistiky. Ako sme sa pred pár mesiacmi veľmi intenzívne začali venovať zapisovaniu, sledovaniu a interpretácii snov, napadlo mi začať si robiť k nim aj základné štatistiky. Na ruke nosím „MiBand“, ktorý mi meria snové fázy, kedy idem spať, aký mám pri spánku tep, ako dlho som spala a kedy som spala hlbokým spánkom. Tým pádom som to mohla skĺbiť s počtom snov, odmerať si, po akej dobe po zaspatí si najčastejšie sny zapisujem a všelijaké ostatné štatistiky, ktoré mi napadajú.

Úvod do praktickej meditácie a vedomej realizácie

Stav v ktorom sa naše vedomie počas meditácie nachádza, je najlepším odrazovým mostíkom pre mnoho ďalších činností, od pozorovania a prehlbovania uvedomenia si skutočnej reality, až po liečenie a vedomú manifestáciu našich zámerov.

meditacia

Meditácia ako prirodzený stav vedomia nám poskytuje nespočetné možnosti realizácie a blahodárne účinky, ktoré sa premietajú do všetkých rovín ľudskej existencie (fyzickej, psychickej, emocionálnej aj duchovnej). Praktikovanie meditácie nám zároveň napomáha k zotrvávaniu v prítomnej bdelosti (ktorou vlastne sama o sebe je) a tá je práve kľúčovým faktorom na ceste k poznaniu samého seba, teda toho kým naozaj sme. Zároveň je tento stav veľmi prínosný pre „snívačov“ a výrazne zvyšuje pravdepodobnosť dosahovania bdelosti počas snovej fázy a realizovanie tzv. lucídneho snívania, teda stavu v ktorom si plne uvedomujeme, že snívame.

Kurz je určený najmä pre začiatočníkov a stredne pokročilých, čo by chceli s meditáciou začať, alebo prehĺbiť svoje znalosti a naučiť sa aplikovať a využívať meditáciu prakticky pre konkrétne účely.

Prínosy meditácie:

– rýchlejšie zotavenie po náročnom dni
odstránenie stresu a zníženie množstva stresových hormónov
– zníženie krvného tlaku
posilnenie a prevencia atrofie mozgu
– spomalenie tvorby voľných radikálov i starnutia
– posilnenie imunitného systému
synchronizácia ľavej a pravej hemisféry mozgu
– zmiernenie symptómov predmenštruačného syndrómu (PMS)
– zvýšenie kreativity a schopnosti vnímať intuitívne
– zlepšenie schopnosti rozumieť sebe aj iným
– lepšia regenerácia organizmu
– odstránenie úzkosti, náladovosti a emočná stabilita
– budovanie sily vôle a sebavedomia
– zlepšenie pamäte,  koncentrácie i schopnosti učiť sa novým veciam
– objavenie  vlastného potenciálu a vnútorného zdroja šťastia
– súcit, vďačnosť a pochopenie, kozmické uvedomenie, zlepšenie kvality našich vibrácií
– zvýšenie bdelosti v prítomnom okamihu a mnoho ďalších…

Obsah kurzu:

• Na úvod si vysvetlíme, čo je to vlastne meditácia a prečo je vhodné ju praktizovať.
• Povieme si, čo je to prítomný okamih, ukážeme si ako vyzerá bdelé vedomie a ako ho počas dňa stabilizovať a prehlbovať.
• Naučíme sa intuitívne poznať a dosiahnuť najprirodzenejšie držanie a polohu tela pre zlepšenie prúdenia energie a stability vedomia
• Ako dosiahnuť dokonalé uvolnenie tela aj mysle.
• Stav nezaujatého pozorovateľa, čo to znamená a k čomu je to dobré.
• Prakticky sa naučíme cvičenia na podporu koncentrácie, ktorá je pre meditáciu nevyhnutná.
• Ukážeme si cvičenia na zdokonalenie vizualizačných schopností a ich konrétne využitie v praktickom živote.
• Základy manifestácie a vedomej tvorby vlastnej reality.
• Ako si sami sami zabezpečíte a energeticky očistíte priestor od negatívnych energíí a entít.

Miesto: YOGA House, Panenská 33, Bratislava

Čas: nedeľa 8. januára od 18:00 do 21:00

Cena: 13€

Pre obmedzený počet miest vám odporúčame rezervovať si miesto vopred. Bez tejto rezervácie vám nevieme zaručiť, že sa budete môcť kurzu zúčastniť.

 

Inkubácia snov

maxresdefaultxUž od pradávna ľudia verili že im sny môžu dať odpoveď na rôzne otázky týkajúce sa ich života. Vždy keď si nevedeli ľudia rady dostali odpoveď v snoch. V starom Egypte ľudia chodili so svojimi otázkami do chrámu, kde poprosili svojich bohov o odpovede dôležité pre život a následne zaspali v chráme. Ráno po prebudení si spomenuli že sa im snívala odpoveď na vyžiadanú otázku.

Inkubácia snov je veľmi zaujímavá možnosť ako si navodiť sen podľa želania a to sa týka aj navodenia si lucidného snívania. Chcete aby sa vám snívalo ako si poletujete na nočnej oblohe posiatej hviezdami za svitu mesiaca, alebo poskakujete po oblakoch na tejto magickej nočnej oblohe za plného vedomia?

Lucídne sny – Brána k poznaniu

Lucidne sny - Brána k poznaniu

Milí priatelia, srdečne vás všetkých pozývam na ďalší celodenný intenzívny kurz Lucídneho snívania – Brána k poznaniu, zameraného na konkrétne techniky dosahovania bdelosti v snoch, mimotelových zážitkov, astrálneho cestovania a práce so snovým prostredím a snovými postavami.

Po úvodnej prednáške (záznam si môžete vypočuť TU) zameranej prímárne na odhalenie potenciálu snov, vedomého snívania a astrálneho cestovania sme pre vás pripravili pokračovanie v podobe semináru zameráného na konrétne techniky dosahovania bdelosti, aby sme tento potenciál mohli čo najlepšie využiť a rozvinúť. Teda v prvom rade techniky určené na dosahovania lucidity, astrálneho cestovania a mimotelového zážitku, rovnako ako techniky pre prácu so snovým prostredím a snovými postavami.

Mystérium života: Cesta k sebe – „KTO SOM?“

cover-cestaksebe

Uchopenie samého seba – teda vlastného JA, je počiatočnou fázou plnohodnotnej cesty za skutočným poznaním a slobodou. Ale čo to vlastne znamená „uchopiť sám seba“, „obsiahnuť svoje JA“ a ako to celé urobiť? Ako reálne poznať KTO vlastne SOM a čo je to vlastne sloboda? Aj o tom sa budeme rozprávať na tomto seminári zameranom primárne na otázky týkajúce sa poznania svojej najhlbšej podstaty.

Dozvieme sa ako znovu uchopiť svoju silu, umožniť si byť a získať znovu plnú dôveru v seba, proces tvorenia vlastného „osudu“ a uvedomiť si dosah našich zámerov a myšlienok na svet a život.

Dream

Úžasný animák vyjadrujúci hlboké posolstvo pre všetky vedomia…. „don’t let the dream go extinct“ – nenechajme sen zaniknúť. Inak povedané, nenechajme rozplynúť tento sen, ktorý chceme v najhlbšej úrovni nášho bytia všetci spoločne snívať a zažívať (vrátane našej planéty, všetkých zvierat a rastlín, jednoducho všetkých živých foriem, s ktorými tento sen zdieľame). Každá duša túži po radostom a šťastnom naplnení z prostého bytia a zažívania fyzickej reality, ktorá je len trošku iným typom takéhoto snu, ktorý prostredníctvom nás sníva naše vyššie vedomie.